Leeragenda

meisje kijkt door vergrootglas

Samen leren voor betere jeugdhulp: Gedeelde Leeragenda 

Afgelopen jaar heeft KBL input verzameld in gesprekken en werksessies met betrokkenen uit het veld. Wat leeft er in de praktijk? Welke dilemma’s zijn er? Wat gaat al goed? Ook al geeft dit niet één beeld, het heeft geholpen om samen te durven kiezen en richting te geven aan het gezamenlijk leren. In co-creatie zijn er keuzes gemaakt, onderwerpen weggelaten en gebundeld. In dialoog met het werkveld zijn vijf focusthema’s gekozen: 

  • Sociale basis

  • Samenwerking tussen gezin en alle betrokkenen onderling

  • Kwaliteit en leren in lokale teams 

  • Jeugdhulp die werkt

  • Lerend werken aan transformatie residentiële hulp

Door  focus ontstaat ruimte  om te leren en duurzaam bij te dragen aan de kwaliteit op de meest urgente thema’s. Deze leeragenda geeft een uitwerking van deze focusthema’s en weerspiegelt de behoefte van het veld om daar de komende jaren op te ontwikkelen.

Wat is de leeragenda?

De leeragenda helpt iedereen die werkt aan kwaliteit in de jeugdhulp om focus aan te brengen. Zodat helder is waar we de komende jaren in dit werkveld gericht en gezamenlijk aan werken. Het is een agenda die niet alles in één masterplan onderbrengt, maar wel richting geeft. Een agenda die niet uitputtend is noch alles kan omvatten, maar flexibiliteit biedt om te doen wat nodig is. Een agenda waar de partners van de Hervormingsagenda Jeugd zich samen aan verbinden, ook als hun afzonderlijke bijdrage op onderdelen kleiner is. En deze leeragenda is vooral ook een uitnodiging aan alle betrokkenen om mee te doen. Alleen door samen te leren en voortdurend te verbeteren, bereiken we duurzame kwaliteit voor kinderen, jongeren en gezinnen. 

 

Binnenkort vind je hier de leeragenda.