Spoken word Sanne Dierick

De Verklarende Analyse 

Er was me gevraagd om een reflectie

op de verklarende analyse te delen

Wat mij een uitdaging leek

omdat ik dacht dat er niet één versie van was, maar velen

 

Ik had natuurlijk ook rondgevraag

maar nauwelijks jongeren gevonden,

die met "de verklarende analyse" ervaring hadden 

en me er iets over vertellen konden

 

Het leeft juist onder hulpverleners

"we moeten nog één model kiezen" hoor ik met regelmaat.

Dat maakte oa dat ik dacht 

dat het om die uitgewerkte tools gaat.

 

Dus toen heb ik zelf de verschillende tools doorgenomen,

het was even zoeken, maar ik kon

maar tot één conclusie komen

 

Wat een bruikbare instrumenten

Ieders perspectief wordt opgeschreven

er wordt naar klachten en wensen gekeken

en ze zijn mooi vormgegeven 

 

Ik heb misschien een paar inhoudelijke opmerkingen. 

Maar dat is voor nu niet heel relevant.

Want toen ik begreep wat de makers van de tools eigenlijk voor ogen hadden,

bleek er iets vreemds aan de hand.

 

Eerlijk, ik wil echt niet komen

met te veel mitsen en maren

ik kreeg alleen heel sterk de neiging om

het fenomeen "verklarende analyse" te verklaren

 

Want ja de modellen zijn handig

een bruikbare tool,

al blijkt dat dus 

niet het uiteindelijke doel

 

Praatplaten, tutorials, geaccrediteerde trainingen, KBL bijeenkomsten

Duidelijk dat er veel aandacht aan gegeven wordt

Maar praten we dan ook over waar het daadwerkelijk om gaat?

of doen we "de verklarende analyse" eigenlijk tekort.

 

Want het is fijn dat door een tool iedereen ongeveer dezelfde onderwerpen beschrijft

Maar er is iets wat naar mijn mening

te weinig aandacht krijgt

Iets wat toch echt nog zwaarder dan tools gebruiken telt

namelijk de manier waarop je je als hulpverlener opstelt. 

 

We weten allemaal dat het succes van een samenwerking  

voor een groot deel wordt bepaald 

Door de onderlinge relatie 

Dus vrij vertaald: 

 

Goed willen samenwerken begint bij 

een relatie met een jongere, ouders en het gezin opbouwen

de tijd nemen, je open stellen en zo werken aan vertrouwen

 

Zodat ieder zich durft te uiten

Het gaat om gelijkwaardig zijn 

Zien we de ander als volwaardig 

of houden we iemand onbedoeld klein 

 

En dat zit hem dus ook in de woorden die we gebruiken, 

Het zit in lichaamshouding en taal.  

in woordkeuze, want hoe onbedoeld ook, 

Die vertelt soms een eigen verhaal. 

 

Volgens mij helpt het om je steeds af te vragen 

'wat als dit tegen mij zou worden gezegd' 

Voel ik me dan gehoord en gelijkwaardig? 

Voelt het fijn of toch niet echt? 

 

En ik wil niets opleggen, 

Of spreken in termen van fout of goed  

Maar woorden, worden soms echt anders gehoord 

Wanneer jij degene bent die de hulp vragen moet 

 

Dus ik hoop dat we allemaal wat meer

aandacht kunnen steken

in onze houding 

In plaats van in die tools die steeds met elkaar worden vergeleken.

 

Want uiteindelijk heeft inzet van hulp meer effect

is door onderzoek bekent

wanneer er een goede relatie is

tussen hulpverlener en cliënt.

 

En als ik dan toch poog de verklarende analyse te verklaren:

ik denk dat hulpverleners ontzettend hun best doen

en soms iets soortgelijks als jongeren ouders en gezinnen ervaren.

Soms wat herhaling en bevestiging nodig hebben van dat wat ze al aan het doen zijn

Wat houvast, een tool krijgen is voor ieder fijn.

 

Je houding onder de loep nemen

Naar jezelf kijken, naar hoe je doet en hoe je bent.

Dat doen we iets minder bij onszelf, verwachten we wel vaak van de cliënt.

 

Dus laten we die spiegel ook eens zelf oppakken

en er eens goed, echt goed, 

in kijken en hem ook elkaar voorhouden

en dan zorgen dat je er iets mee doet.

 

En blijven onthouden 

waar alles mee valt of staat

Houding, gelijkwaardigheid en echte samenwerking: 

dat is waar het echt om gaat.

 

Sanne Dierick

projectleider ExpEx Midden-Holland bij stichting KernKracht