
Kwaliteit en Blijvend Leren (KBL) en de Kenniswerkplaats Pedagogische Basis (KPB) slaan de handen ineen om samen te leren hoe de pedagogische basis voor alle gezinnen versterkt kan worden. KPB ontwikkelt en verduurzaamt hiervoor een leerproces dat zich richt op drie niveaus: wijk, stad en landelijk. De pedagogische basis is als essentieel onderdeel van de bredere sociale basis, een belangrijk thema op de leeragenda van KBL.
Waar wordt aan gewerkt?
In de haarvaten van onze samenleving op wijkniveau, ontstaan allerlei community initiatieven van ouders die werken aan het versterken van de pedagogische basis. Plekken waar ouders elkaar ontmoeten, vinden, onderling elkaar horen, steunen en versterken, rondom een vraag, wens of behoefte. Het ophalen van leerervaringen bij deze initiatieven die de pedagogische basis versterken en dat stadsbreed en landelijk delen, is het doel van deze samenwerking.
Daarom werkt KPB aan een lerende beweging op drie niveaus:
- Wijkniveau – In de wijk Leidsche Rijn wordt bij de bestaande initiatieven opgehaald wat nodig is om de pedagogische basis duurzaam te versterken. Dit wordt vervolgens geconcretiseerd in de plannen en vertaald naar lessen.
- Stadsniveau – In de stad Utrecht wordt aangesloten bij het netwerk Ouders van Betekenis, worden de opgehaalde lessen gedeeld en het netwerk verder door ontwikkeld, gericht op het versterken van de gezamenlijke beweging. Dit draagt bij aan het borgen van een lerende community.
- Landelijk niveau – De inzichten en kennis uit de wijken en steden worden gedeeld op landelijk niveau, om bij te dragen aan een bredere en duurzame leerbeweging.
In eerste instantie richt de samenwerking tussen KBL en KPB zich op het wijk- en stadsniveau. Op basis van de opbrengsten van deze trajecten wordt met elkaar verkend wat op landelijk niveau een passende aanpak is.
Een gezamenlijke leerbeweging
De samenwerking heeft een sterk lerend karakter. Centraal staan vragen als: Wat werkt goed? Wat is er nodig om ouderinitiatieven op te zetten en duurzaam voort te zetten? In verbinding met ouders, professionals, beleidsmakers en andere betrokkenen worden verschillende perspectieven samengebracht om de opgedane lessen te delen, breed toegankelijk te maken en te kunnen implementeren. De nadruk op leren ligt met name op het niveau van samenwerken en het duurzaam borgen van het versterken van de pedagogische basis. Ook wordt actief de verbinding gezocht met vergelijkbare initiatieven en netwerken elders in het land.