Terugkoppeling werksessies
Werksessie Jongerenparticipatie
De werksessie jongerenparticipatie bracht een groep betrokkenen samen die zich bezig houden met ervaringsdeskundigheid en het versterken van de stem van jongeren.
We doken dieper in een aantal initiatieven rond jongerenparticipatie en ervaringskennis. Deelnemers verdiepten zich in de werking van de Nationale Jeugdstrategie, Systeemshift (Pilot o.b.v. methodiek Changefactory) en maken kennis met een publicatie voor jongeren die hun ervaringskennis (willen) inzetten (NJi & Generation YouthCare).
Deelnemers gingen aan de slag met vragen zoals: hoe kunnen wij bijdragen aan integraal jeugdbeleid? Wie hebben we daarvoor nog meer nodig? En wat is er nodig om het vanzelfsprekend te maken dat jongeren altijd worden bevraagd over zaken die hun leven raken?
In de gesprekken kwam naar voren dat de juist voorwaarden vaak nog ontbreken: passende vergoeding voor jongeren, duurzame financiering voor organisaties, en voldoende tijd en aandacht om co-creatieprocessen goed te organiseren. Ook het belang van heldere communicatie en goede opvolging werd benoemd.
De gezamenlijke motivatie om jongeren echt als gelijkwaardige partners te betrekken was voelbaar. Als organisaties mogen we nog steviger gaan staan voor wat we minimaal verwachten van anderen/partners voor betekenisvolle participatie.
Werksessie Verklarend Analyseren: De bedoeling
Tijdens deze werksessie stond, zoals de titel aangeeft, de bedoeling van de verklarende analyse centraal. De sessie bracht deelnemers samen die al veel ervaring hebben met Verklarend Analyseren, zowel onderzoekers als professionals. Zo konden de deelnemers meer de diepte ingaan en mogelijkheden verkennen om het gebruik van Verklarend Analyseren verder te brengen. De sessie werd begeleid door Hilde tempel, Marloes Jaspers en Martijn van Dam.
De sessie werd geopend met een spoken word van Sanne Dierick, projectleider ExpEx Midden-Holland bij stichting KernKracht.
“Er was me gevraagd om een reflectie op de verklarende analyse te delen. Wat mij een uitdaging leek, omdat ik dacht dat er niet één versie van was, maar velen.” - Sanne Dierick
Vervolgens nam Hilde Tempel de groep mee in de bedoeling van Verklarend Analyseren. Daarbij was aandacht voor het doel, de leidende principes en de kenmerken.
Tijdens de sessie werd gezamenlijk een 0-plaat gemaakt met als 0-ambitie: 0 professionals die Verklarend Analyseren gebruiken zonder dat de bedoeling scherp is. Daarbij was aandacht voor het belang van iedereen meenemen in Verklarend Analyseren en voor het afzien van oordelen over elkaar.
Werksessie Implementatiekracht versterken
Wat is implementeren? Wat is het verschil met leren, veranderen en borgen? Wat willen en kunnen we implementeren? Is het “iets” dat we implementeren altijd een interventie, of kan het ook iets anders zijn? Hoe implementeer je goed? Wat hebben we hierin nog te leren? Wat gaat al goed en wat kan beter in de implementatiepraktijk? Met deze vragen gingen we aan de slag tijdens de sessie Implementatiekracht versterken.
De sessie, verzorgd door de HAN, HvA en UvA, Joris, Aurelie en Anita, stond in het teken van kennis delen over implementatie. Dit leidde tot een mogelijk model voor implementatie, “ingekleurd” met het voorbeeld “werken met de verklarende analyse” als het “iets”. In het model komt naar voren dat implementeren óók leren en ontwikkelen, communiceren en samenwerken, en monitoren en onderzoeken omvat.
Daarnaast werd benadrukt dat de startambitie belangrijk is: waarom willen we iets implementeren, voor wie en met welk doel? Wat vinden jongeren en gezinnen ervan en wat levert het hen op?
De sessie had een sfeer van samen zoeken naar antwoorden, om gezamenlijk duidelijk te krijgen wat we bedoelen als we spreken over het vergroten van implementatiekracht.
Het was een eerste, onderzoekende werksessie, gericht op kennisuitwisseling, het uitspreken van verwachtingen en het vinden van enkele antwoorden. Tegelijkertijd vormt het een opmaat naar een leerlijn die ons verder helpt in het versterken van implementatiekracht.
Werksessie Grondhouding versterken
Samen met Beweging van Nul hebben we in deze tweede sessie onderzocht waarom het soms zo lastig is om een goede grondhouding echt aan te nemen in de samenwerking met jongeren en gezinnen, ook al weten we vaak wél wat die grondhouding inhoudt.
Tijdens de sessie hebben we een grondige analyse gemaakt van onderliggende patronen, waardoor sommige patronen al beter zichtbaar worden.
"Wel zijn we super nieuwsgierig naar patronen die we ontdekken en knoppen waaraan we kunnen draaien om deze patronen te doorbreken."
Belangrijk is dat we niet zoeken naar DE oplossing of een sluitende analyse, gezien de complexiteit van het vraagstuk en de vele invalshoeken.
Een derde sessie staat gepland om te verkennen op welke punten we samen kunnen leren en ontwikkelen.