Een week geleden kwam het netwerk samen voor de presentatie van de Gezamenlijke Leeragenda, een meerjarige agenda die alle betrokkenen in de jeugdhulp richting geeft om samen te leren, verbeteren en vernieuwen.
Plenaire opening door Ans van de Maat
Ans van de Maat, bestuurder van het Nederlands Jeugdinstituut en kwartiermaker voor Kwaliteit en Blijvend Leren (KBL), vertelde over haar jarenlange betrokkenheid bij KBL. Ze legde uit hoe belangrijk samenwerken en gezamenlijk leren is en benadrukte dat KBL een mooie kans biedt om kennis en ervaringen in de sector blijvend met elkaar te verbinden.
"Samenwerken is als opvoeden: je weet van tevoren nooit waar je uitkomt. Maar als er resultaat is, weet je zeker dat het komt doordat je samen die reis hebt afgelegd."
Presentatie Leeragenda
Karlijn Stals en Onno de Zwart, directeur-netwerkleiders bij KBL presenteerden de Leeragenda, tot stand gekomen dankzij de kennis, ervaringen en inzet van velen in de jeugdhulpsector. De agenda vertaalt vijf focusthema’s in meerjarige leerlijnen waarin leren, reflectie, onderzoek en implementatie centraal staan. Daarbij is aandacht voor randvoorwaarden zoals tijd, ruimte, cultuur, vertrouwen en gedeelde verantwoordelijkheid, zodat leren op alle niveaus mogelijk is.
De Leeragenda is een uitnodiging is om samen te werken, bestaande kennis te verbinden en concrete stappen te zetten in de praktijk.
Panelgesprek
Vanuit verschillende perspectieven laten we in drie panelgesprekken de praktijk aan het woord. De deelnemers delen hun hart voor leren en kwaliteit en zijn verbonden aan diverse netwerken en bewegingen binnen het jeugddomein.
Terugkoppeling werksessies
We kijken terug op een inspirerend en betrokken eerste deel van de bijeenkomst. Een deel van de deelnemers werkte daarna in besloten werksessies aan onderwerpen zoals jongerenparticipatie, veranderanalyse, implementatiekracht en grondhouding. Hieronder geven we een terugkoppeling per sessie.